A Krka-csoport ötéves fejlesztési stratégiája az általunk követett üzleti lehetőségek tervrajzaként szolgál. A stratégiai célok elérését három szinten mérjük: a Krka-csoport, a termék- és szolgáltatáscsoportok, valamint az üzleti funkciók szintjén.
A Krka Csoport 2022-2026-os fejlesztési stratégiáját az igazgatóság javasolta, és a felügyelőbizottság 2021. novemberében hagyta jóvá. A stratégia a Krka-csoport valamennyi működési területére kiterjed, a gyógyszeripari és vegyipari alaptevékenységre összpontosítva. A stratégiát kétévente frissítik.
VILÁGOS STRATÉGIÁVAL, ÚJ TERMÉKEKKEL ÉS ÚJ PIACOKKAL HALADUNK ELŐRE
Stratégiánk középpontjában továbbra is a Krka vertikálisan integrált üzleti modellje áll, amely az összetett piaci helyzetekben is rugalmasnak és agilisnak bizonyult. Küldetésünk a fejlett generikus gyógyszerek fejlesztése és gyártása, amelyekkel naponta több mint 50 millió embert kezelnek a világ több mint 70 országában. A kismolekulákra összpontosítva folyamatosan bővítjük termékkínálatunkat innovatív fix dózisú kombinációkkal, és új terápiás területekre lépünk be. Mind a jelenlegi, mind az új termékekkel elő kívánjuk segíteni az értékesítés növekedését. A Krka-csoport valamennyi folyamatát úgy alakítottuk ki, hogy biztosítsuk a vállalat további fejlődéséhez szükséges hosszútávú jövedelmezőséget. Terveink szerint az árbevételünk 10%-át kutatásra és fejlesztésre fordítjuk.
Az elkövetkező öt évben is a digitalizációra kívánunk összpontosítani, amelynek célja a Shop Order (SO) automatizálása és a folyamatok optimalizálása, a vállalaton belüli és a teljes ellátási láncban való együttműködés erősítése a fejlesztéstől, a gyártástól, a minőségirányítástól, a marketingtől az értékesítésig és a támogató funkciókig. Valamint az üzleti döntések meghozatalához szükséges releváns adatok és információk biztosítása.
Krka Csoport fenntarthatósági kultúráját korszerűsíteni kívánjuk, az érintett szempontokat integrálni kívánjuk a vállalatirányításba és az üzleti döntésekbe. A gazdasági, társadalmi és természeti felelősségvállalást minden olyan környezetben fent kívánjuk tartani, ahol tevékenykedünk.
A FEJLESZTÉSI STRATÉGIA A KRKA-CSOPORT KÜLDETÉSÉN, JÖVŐKÉPÉN ÉS ÉRTÉKEIN ALAPUL.
A Krka-csoport valamennyi folyamatát úgy alakították ki, hogy biztosítsa a vállalat további fejlődéséhez szükséges hosszú távú nyereségességet.
Legfontosabb stratégiai iránymutatások 2026-ig
Piacok
Terveink szerint az öt vezető generikus gyógyszergyártó vállalat egyikeként megerősítjük pozíciónkat valamennyi hagyományos piacunkon, Szlovéniában, Kelet-, Közép- és Délnyugat-Európában. Ez magába foglalja eladásaink és piaci részesedésünk megerősítését, különösen azokban a terápiás kategóriákban és molekulákban, amelyekben a Krka már most is erős jelenléttel rendelkezik (a szív- és érrendszeri betegségek, a központi idegrendszer, a gyomor-bélrendszeri rendellenességek és a fájdalomcsillapítás kezelésére szolgáló gyógyszerek), valamint a nagy növekedési potenciállal rendelkező kategóriákban (cukorbetegség). Szándékunkban áll megerősíteni a tíz legnagyobb generikus gyógyszergyártó vállalat közé kerülő pozíciónkat valamennyi Nyugat-európai piacon.
Széles termékportfóliónknak, valamint a hagyományos piacainkon működő kiterjedt marketing- és értékesítési hálózatunknak köszönhetően magas minőségű termékekről vagyunk ismertek. Vállalatunk márkája biztonságos és stabil gyógyszergyártóként ismert. Mivel marketing- és értékesítési hálózatunk a kulcsfontosságú piacokon sikeresen működik, még nagyobb növekedést érünk el, mint maga a piac.
Négy kulcsfontosságú piacon, ahol a Krka gyártóüzemeket létesített, hazai gyártóként ismernek el bennünket. Ez fontos versenyelőnyt jelent számunkra, különösen az Orosz Föderációban, ahol növeljük gyártási kapacitásainkat.
A tengerentúli piacokon a termékeinket saját márkáink alatt tervezzük forgalmazni, független felekkel létrehozott partneri hálózaton és saját vállalatainkon keresztül. Kínában tovább kívánjuk folytatni a termékregisztrációs és értékesítési tevékenységet, valamint a tenderek elnyerését a piacon való jelenlétünkkel.
Termékek
Terveink szerint a meglévő termékpaletta mellett az új és vertikálisan integrált termékek a lehető legnagyobb arányt képviselik majd a teljes értékesítésben, amit “arany standardnak” is neveznek.
Innovatív generikus vállalatként új terápiás osztályokba és szakterületekbe kívánunk belépni, komplex termékeket, többek között bioszimiláris készítményeket kívánunk kifejleszteni.
Tervezzük, hogy megerősítjük a termékek pozícióját a legfontosabb terápiás kategóriáinkban: a szív- és érrendszeri betegségek, a központi idegrendszer, a gyomor-bélrendszeri rendellenességek és a fájdalomcsillapítás kezelésére szolgáló gyógyszerek.
Új gyógyszerekkel kívánjuk bővíteni antiaggregáns, véralvadásgátló és onkológiai termékcsoportjainkat.
Tervezzük, hogy a fájdalomcsillapító termékcsaládunk termékeinek forgalomba hozatali engedélyét valamennyi kulcsfontosságú piacunkon megszerezzük.
Az antidiabetikus szerek csoportját parenterális adagolási formákkal egészítettük ki, és ezáltal bevezettük a komplex peptidmolekulák fejlett technológiáit.
Szándékunkban áll növelni a szezonális változásokra nem hajlamos, vény nélkül kapható termékkínálatunkat, és a vényköteles gyógyszereinket kiegészítve bővíteni a termékpalettánkat. Az állatgyógyászt területén a legígéretesebb állategészségügyi termékosztályra, a kisállat-termékekre kívánunk összpontosítani.
Fő stratégiai célkitűzések 2026-ig
A Krka legfontosabb stratégiai céljai az ötéves fejlesztési stratégián alapulnak.
Legalább 5%-os átlagos éves forgalomnövekedés elérése volumen/érték tekintetében, a piaci dinamikához képest átlagon felüli forgalomnövekedés elérése, valamint az egyes piacokon és kiválasztott terápiás kategóriákban a márkáinkkal a vezető generikus gyógyszergyártók között maradni vagy azok közé tartozni.
A vertikálisan integrált üzleti modell megerősítése és optimalizálása, amely hatékony stratégiai iránymutatásnak és komparatív előnynek bizonyult. A termékminőség, a biztonságosság és a hatékonyság magas színvonalának biztosítása.
Az értékesített termékek hosszú távú nyereségességére való összpontosítás, a fejlesztéstől és a gyártástól kezdve a marketingen át az értékesítésig, beleértve a Krka-csoporton belüli összes többi funkciót is. Valamint a legalább 25%-os átlagos EBITDA-arányos nyereség elérése.
Annak biztosítása, hogy az új, és a vertikálisan integrált termékek a lehető legnagyobb arányt képviseljék a teljes értékesítésben a meglévő termékkínálat mellett, amelyet “aranyszabálynak” is neveznek. Innovatív generikus gyógyszergyártóként új terápiás kategóriákba és szakterületekbe való belépés, valamint komplex termékek kifejlesztése, beleértve a bioszimilárisokat is.
A folyamatos növekedés biztosítása az organikus fejlődés mellett hosszú távú üzleti partnerségekkel és célzott akvizíciókkal. Az elsődleges cél az eladások növelése új piacokra való belépéssel és új termékek bevezetésével.
A bevétel 10%-át kutatásra és fejlesztésre, az amortizációs és értékcsökkenési költséget, azaz átlagosan évi 110 millió eurót pedig beruházásokra fordítani.
Stabil osztalékpolitikát folytatni, figyelembe véve a Csoport beruházásokra és akvizíciókra vonatkozó pénzügyi szükségleteit, a nettó nyereség osztalékként kifizetendő hányadának éves meghatározásakor, és az ellenőrző vállalat többségi tulajdonosainak tulajdonítható nettó nyereség legalább 50%-át osztalékra fordítani.
A Krka-csoport fenntarthatósági kultúrájának fejlesztése, a fenntarthatósági szempontok beépítése a vállalatirányításba és az üzleti döntésekbe, valamint a gazdasági, társadalmi és környezeti felelősségünk fenntartása a környezet iránt, amelyben működünk. A fenntarthatósági témák nyilvánosságra hozatala a GRI szabványoknak megfelelően 2022-ben, és ESG minősítés megszerzése 2023-ban.
A digitalizációs lehetőségek kiaknázása minden üzleti fázisban.
A függetlenség megőrzése.